Arhiva članaka objavljenih na Visoko.co.ba

Ukidanje bezimenosti

anonymousU povodu naše ankete “Da li ste da ponovo vratimo opciju anonimnog i necenzurisanog komentarisanja objavljenih sadržaja na Visoko.co.ba suprotno trenutnoj Facebook opciji?, odnosno u situaciji kada pojedinci, političke partije i ostali koji imaju potrebu da skriveni iza lažnih imena ostavljaju komentare po razoraznim forumima i rubrikama za komentarisanje ispod tekstova sa ciljem diskreditacije nekog pojedinca ili anonimnog iznošenja nekih informacija i to javno, pozabavili smo se ovom temom na primjerima u susjednoj Hrvatskoj, odnosno na primjeru jedne konferencije održane u Bostonu.

U mnogim reagiranjima namjerno se šalju dezinformacije, obavlja se i obavještajni posao, i tako se kroji javnost. Isto tako, novinari uglavnom ne zaslužuju da nakon što ispišu novine moraju istrpjeti bjesomučno vrijeđanje anonimaca.

Treba li ukinuti anonimne komentare na portalima i dopustiti da se javljaju samo oni koji su spremni i potpisati se ispod vlastitih riječi, pa stoga i odgovarati za ono što iznose, ili bi to pak bilo cenzurisanje najslobodnijeg, novog medija – interneta? Neke je sloboda interneta toliko ponijela da se u sjeni anonimnosti otvoreno iživljavaju, vrijeđaju pripadnike druge nacije, ljude manjinskih seksualnih orijentacija – homoseksualce najviše, ali i djecu, starce, invalide, bolesnike.

Često daju oduška svojoj boležljivoj psihi, ali ne bi se potpisali pod svoje fašistoidne umotvorine kako s njima ne bi imali problema. Kukavički, nema što. Tamo gdje je više vrijeđanja, više je i klikova, ljudi su radoznali i mnogi vole pratiti sukobe, nekonvencionalnosti, neodmjerenost.

Ipak, bi li bilo više štete nego koristi od ukidanja anonimnih komentara, onih pod nadimkom, jer smisao interneta i jest u neposrednosti i brzoj interaktivnosti? Nisu, naravno, svi anonimni komentari uvredljivi. Neki se ne potpisuju jer ne žele da njihovi šefovi ili susjedi znaju za njihove političke stavove, životna opredjeljenja, za to što misle o svom poslu, poslodavcima, državi, političkom sistemu. Nemaju što kriti, ali jednostavno vole privatnost koju im je internet svih prošlih godina omogućavao.

Kako je kod nas? I na najčitanijim našim portalima u posljednje vrijeme uglavnom je potrebna registracija prije nego što se pošalje komentar. Dakako, moguće se lažno prijaviti, uostalom i dalje dominiraju različiti nadimci koji vrlo često međusobno vode svakodnevno slične rasprave koje i nemaju veze s poticajnom temom. No, otkad se treba makar kako registrirati, ponešto se ipak smanjuje učestalost i intenzitet mrzilačkih komentara.

– Na većini ozbiljnijih portala više nije moguće komentirati, ako nemate otvorenu registraciju preko Facebooka, Twitera ili Googla. Možete prijaviti da ste Božiji Poslanik, no ipak taj proces usložava anonimno komentiranje. Na ovaj način smanjio se broj onih koji zovu na linč.      

Kontrolirani mediji

Novinar Index.hr-a Hrvoje Marjanović naveo je u svom komentaru da »ništa čovjeka ne naljuti kao kada mu oduzmete slobodu da pod pseudonimom u svijet odašilje gomilu idiotarija koju se inače ne bi usudio prosuti«. Pod naslovom »Anonimni komentari su naše blago« stao je u obranu anonimnosti. »Mogli bi razgovarati i o slobodi govora i činjenici da bi neko masovno uvođenje potpisanih komentara, pa čak i blogova, dovelo do još jednog kontroliranog medija i stanje u kojem zbog vojske tzv. trolova gubimo i gomilu blogova onih koji će pod pseudonimom, a zbog straha od odmazde, iznositi i neke činjenice koje mainstream mediji iz ovog ili onog razloga odbijaju objaviti«.

Inače, na Index.hr-u na mjestu za komentare registriranih korisnika stoji: »Komentari na forumu objavljuju se u realnom vremenu i Index.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će brisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama«.

Emil Havkić, poznati odvjetnik novinara za slobodu govora, veliki je zagovornik ukidanja anonimnosti. Onaj tko javno istupa treba istupati pod vlastitim imenom i prezimenom. Normalno je, kaže, da iza nekih (nepotpisanih) informacija stane redakcija. Iza toga stajala je ocjena da je to u javnom interesu i stajala je iza toga odgovorna osoba. Ali i za te anonimne komentare uvijek je neko odgovoran.

– Nisu ti anonimni komentari toliko društveno značajni, da bi se tim značajem opravdavala anonimnost. I to nije prava slika javnosti. Osim toga, to je diskriminacija. Zašto bi u svim javnim istupima bila nužna odgovornost, a jedino u tim komentarima ne bi bilo ničije odgovornosti? Onda su diskriminirani svi drugi koji se bave novinarskim ili kojim drugim javnim poslom, kaže Havkić.

Bez obzira na slobodu i mnoge prednosti interneta, neminovno je uvećati odgovornost za objavljeno jer u javnom prostoru nema bitne razlike je li nešto izrečeno na portalu, na televiziji ili u novinama. U mnogim reagiranjima namjerno se šalju dezinformacije, obavlja se i obavještajni posao, i tako se kroji javnost. Isto tako, novinari uglavnom ne zaslužuju da nakon što ispišu novine moraju istrpjeti bjesomučno vrijeđanje anonimaca.

Vjerojatno bi izričito ukidanje bezimenosti, ukidanje nadimaka pretjerano i nepotrebno unificiralo nove medije, ali trebalo bi biti nužno da svaki korisnik bude dostupan redakciji. Ne (samo) zato da ga se čak prijavi policiji kada prijeti, nego da se preventivno primiri i ne emitira mržnju u eter.

Arianna Huffington: Zbogom, anonimni komentatoru!

Prije nekoliko dana je osnivačica i glavna urednica Huffington Post-a Arianna Huffington najavila da će u narednih mjesec dana komentatori na njenim stranicama morati predstaviti punim imenom.

“Sloboda govora je data onima koji stoje iza svojih riječi i koji se ne kriju iza anonimnih nadimaka”, rekla je Huffingtonova na konferenciji u Bostonu.

“Održavanje odgovarajućeg okruženja za pravi razgovor u zajednici je uvijek bio cilj našeg rada.”

Kako je rekla, komentari na web stranici su bili od prvog dana moderiran,i a u odgovarajuće tehnologije je uloženo mnogo novca.

“Sada želimo ići korak dalje u razvoju naše platforme s ciljem da se zadovolje potrebe odraslog “interneta.”

Drugim riječima, komentatori su u svojim komentarima postali sve bezobrazniji te mnogo više nemilosrdniji, prenosi CNN. Prema informaciji od portparolke Huffington Post-a, od početka 2005. godine online verzija je prikupila više od 260 miliona komentara.