Arhiva članaka objavljenih na Visoko.co.ba

Danis Tanović: Problem nestalih je najstrašniji ostatak rata

Novi kratkometražni film Danisa Tanovića nosi naziv Prtljag, a njegova svjetska premijera očekuje se u subotu 30. jula na zatvaranju Sarajevo Film Festivala.

Riječ je potresnoj priči u čijem je fokusu potraga za posmrtnim ostacima žrtava agresije na BiH. Šesnaest godina nakon rata i dalje se traga za oko 10.000 osoba.

Amir (Boris Ler) je kao dječak otišao i Bosne, a roditelji su mu ubijeni. Danas je uspješan mlad čovjek koji živi u Švedskoj, ima lijepu ženu (Mona Muratović) i sina Maka, s kojima komunicira na švedskom jeziku. Na poziv Instituta za nestale osobe dolazi u BiH u uvjerenju da su posmrtni ostaci njegovih roditelja nađeni, no na žalost radi se o nekim drugim žrtvama. Amir svoju potragu nastavlja u selu gdje su ubijeni. Tu susreće Dušana (Rijad Gvozden), svog druga iz djetinjstva. Dušan će otkriti Amiru da poznaje čovjeka koji zna gdje su posmrtni ostaci njegovih roditelja…

To što je Dušan uradio u normalnim bi okolnostima predstavljalo očekivani humani i  moralni čin, no, nažalost, u našoj poslijeratnoj stvarnosti svjedoci postojanja masovnih grobnica i dalje ćute.

Na pitanje zašto se odlučio na ovakvu tematiku filma, s obzirom da se o masovnim grobnicama često govori u bosni i Hercegovini, autor filma kaže:

“Zato što mislim da vijest ne nosi emociju koju nosi film. Pronalaženje žrtava je jedan od najvećih problema u uspostavljanju povjerenja. Jedan od mojih najboljih drugova iz srednje škole je nestao, a ja sam sve vrijeme preživljavao to s njegovim roditeljima. Mislim da su najstrašniji ostatak rata upravo nestali. Njihovi bližnji, ti koji neumorno tragaju za njihovim posmrtnim ostacima još uvijek se ne mogu pomiriti s njihovom smrću. To je svakodnevna noćna mora. Kada ih pronađu, nastupa olakšanje, ali tuga ostaje. Dok god ne bude završena potraga za još 10.000 nestalih, nad nama će lebdijeti taj crni oblak. Bosna i Hercegovina bi trebala da ima 10.000 ‘Dušana’, ljudi koji će hrabro i moralno otkriti lokacije masovnih grobnica. Ja vjerujem da film može promijeniti stvarnost. Ako nakon ovog filma bude makar jedan ‘Dušan’, uspjeli smo.”

Danisu Tanoviću su kao inspiracija za film poslužile tri stvarne priče. Jedna od njih tiče se frustracije kada člana porodice pozovu u mrtvačnicu, a ispostvavi se da se radi o nekim drugim žrtvama, a ne osobama za kojima su tragali. Jednoj od istinitih situacija svjedočio je fotoreporter Damir Šagolj, Danisov suradnik i prijatelj – u masovnoj grobnici pronađen je sat koji je u trenutku kada su ga podigli sa zemlje ponovo počeo da kuca.

Među najupečatljivijim scenama u filmu je dolazak Amira na mjesto gdje su mu ubijeni roditelji. Pitali smo Danisa Tanovića koliko je scena stratišta realna i adekvatna stvarnim masovnim grobnicama i mjestima pokolja.

„Nažalost, scena je istinita. Prije snimanja filma smo od Instituta za nestale osobe dobili mnogo snimaka masovnih grobnica. I prije svog filma ‘Buđenje’ 1999. prisustvovao sam otkrivanju masovnih grobnica i iskopavanju žrtava. Ima ih raznih vrsta, a ova koja je prikazana u filmu je slična onoj na Korićanskim stijenama – žrtve su jednostavno ostavljene da leže na tlu u šumi. U filmu to izgleda surealno i suludo, ali nažalost, takve su se stvari itekako dešavale“

Film je snimljen u okviru projekta PerFiducia iza kojeg stoji Intesa SanPaolo banka. Radi se o društveno-odgovornom projektu kroz koji se snimaju kratki filmovi koji govore o povjerenju i nadi u budućnost.

Po riječima Amre Bakšić-Čamo, tema i poruka ‘Prtljaga’ ujedinila je ekipu koja je u veoma kratkom roku realizirala film. Mjesec dana prije premijere još uvijek je trajalo snimanje, a postprodukcija je završena u rekordnom roku. Ipak, po riječima producentice, ovaj film je ostvarenje njenih producentskih snova, jer je od početka bio finansijski pokriven i iza njega je stajala banka. „To nije neobično u drugim sredinama, ali je ovo prvi slučaj u našoj zemlji da banka stoji iza filma, a da se svi mi ne moramo baviti problemima novca, već raditi svoj posao“ rekla je Amra Bakšić-Čamo.

Po Tanovićevim riječima, Intesa SanPaolo banka mu je omogućila potpunu autorsku i umjetničku slobodu, a zahvalio se i na njihovoj hrabrosti što su uložili novac u ovakvu temu, koja je bolna i tragična, o kojoj se nerado govori izvan Bosne i Hercegovini.

Direktor SFF-a Mirsad Purivatra izrazio je zadovoljstvo činjenicom da bh. oskarovac i dalje snima. „Najveća stvar za filmski festival je imati svjetsku premijeru, pogotovo ako iza filmsa stoji oskarovac. Takva čast pripala je 17. Sarajevo film festivalu“ izjavio je Purivatra, najavivši svečanu premijeru u subotu u 21.00 u Otvorenom kinu !hej.

Kako saznajemo, ulaznica za svjetsku premijeru Prtljaga još uvijek ima.

(www.radiosarajevo.ba)