Arhiva članaka objavljenih na Visoko.co.ba

Kenan Hastor, novi lider poslovnog carstva “Prevent-a”

Stručnjaci poput Briana Tracyja, čovjeka kojeg smatraju svjetskim guruom liderstva, tvrde kako lider iz 21. stoljeća mora u sebi imati deset osobina. Dakle, mora imati viziju, biti hrabar, učinkovito se ponašati tokom kriznih vremena, ispunjavati obećanja, biti realan, dosljedan, preuzimati odgovornost, biti kooperativan, sposoban predviđati i biti uspješan. Sudeći po onome što je napravio u svojoj dosadašnjoj karijeri, Kenan Hastor je u sebi objedinio sve osobine na kojima Tracy insistira. Tek je zakoračio u četvrtu deceniju života, a već je postao prvi čovjek Preventa, grupacije koja u svojim tvornicama i uredima u Bosni i Hercegovini, Belgiji, Francuskoj, Brazilu, Njemačkoj, Hrvatskoj, Sloveniji, Maroku, Meksiku, Moldaviji, Austriji, Rumuniji, Španiji i Rusiji ima četrnaest hiljada uposlenika. Kenan je sa bratom Damirom od svog oca Nijaza preuzeo posao u Preventu od kojeg sada, kao najvećeg bh. izvoznika i jednog od najvećih evropskih proizvođača automobilskih dijelova, želi napraviti i trgovački gigant. „Od oca sam naučio jako puno. Ja sam slika svog oca“, kaže Kenan Hastor u svom prvom razgovoru za neki od bh. medija.

Nijaz Hastor je godinama iz Wolfsburga, u kojem se nalazi sjedište Preventa, upravljao svojim poslovnim carstvom koje je razgranao na nekoliko država svijeta. Njegovi sinovi Kenan i Damir odnedavno su preuzeli posao u kompaniji koja je u proteklih dvanaest godina u Bosnu i Hercegovinu investirala više od 200 miliona eura. Prevent ne samo da je najveći bh. izvoznik nego je u proteklih dvanaest godina, u prosjeku, svakoga dana zapošljavalo jednu osobu u svojim pogonima. „Investirali smo ogroman novac i nismo imali straha od rizika“, priča Kenan Hastor. „Ja sam poduzetnik, svi mi koji radimo ovaj posao smo poduzetnici i to je ono što nas definira, što nas čini takvima. Svjesno idemo u rizik, ulazimo u posao kako bi nešto promijenili i takav način razmišljanja kod poduzetnika je zlata vrijedan. Kada tako razmišljaju, onda ljudi mijenjaju i način poslovanja i samu strukturu posla i na takav način doprinose prosperitetu. Naravno da postoje poduzetnici koji svojim načinom rada donose i negativnosti, no takvih je malo, ne mogu opstati dugoročno. Kada hrabro razmišljate i hrabro ulazite u poslove, onda je sigurno da možete donijeti prosperitet. Mi smo svih ovih godina bili hrabri i zato smo i uspjeli u svim svojim nakanama.“ Kenan je rođen u Sarajevu, školovao se u Njemačkoj i Sjedinjenim Američkim Državama. Moje je srce posvećeno radu misao je Andrew Carnegieja, osnivača prestižnog Carnegie Mellon Univerziteta u američkom Pittsburghu, na kojem je Kenan diplomirao informatiku i ekonomiju. „Ja sam Bosanac a naša kompanija je locirana u Njemačkoj. To je bio i još uvijek je jedan od mojih najvećih izazova, pokazati ljudima šta smo sve u mogućnosti napraviti. Kazati svima u BiH, mi smo to napravili, zašto ne mogu i ostali.“ U tinejdžerskim je godinama u Wolfsburgu bio prvak u plivanju, a vođen krilaticom osnivača Carnegie Univerziteta, svu je svoju poslovnu energiju odlučio usmjeriti ka mijenjanju mentaliteta ljudi u Bosni i Hercegovini, koje želi „natjerati“ da žive od svog rada i svojih ideja. „To je najveći uspjeh u poslu, ali istovremeno i jedan od najvećih izazova koji su pred nama, ta promjena našeg mentaliteta“, pojašnjava Hastor. „To znači promjenu mišljenja, kompletnu promjenu načina na koji se radi i vodi posao. Znate, kada danas pogledamo vrijednost neke firme koja je na tržištu, njezino bogatstvo više nije na berzi niti je njezina vrijednost ono što proizvode, nego poslovni koncept koji ta firma ima. To je ključni i noseći faktor današnjeg uspjeha. Moramo puno, puno više raditi na tome, moramo se truditi, usuđivati se ulaziti u takve stvari, neprestano se educirati… Promjena našeg mentaliteta je svakako jedna kompleksna tema ali nam je ona trenutalno najveća barijera prema uspjehu.“

Prevent je kompanija koja nije posustala niti u godinama recesije koje su potresle svijet. Štaviše, gledajući na globalnu ekonomsku krizu kao na priliku za što boljim poslovnim rezultatima, Prevent ne samo da nije bilježio gubitke ili otpuštao ljude nego je kupovao tvornice i upošljavao desetine novih radnika. U martu ove godine postali su vlasnikom tvornica zadnjih automobilskih sjedišta u njemačkom Hagenu i brazilskom Sao Bernardo do Campu. Tvornice njemačkog Presswerka koje su od sada u okviru Prevent grupe razvijaju i proizvode naslone za zadnja automobilska sjedišta a ovom je akvizicijom Prevent zaokružio svoju proizvodnju sjedišta i tapacirunga za automobile učvrstivši se na mjestu vodećeg evropskog proizvođača ovih automobilskih dijelova. Svakodnevno jačanje Preventa na globalnoj razini pozitivno se odrazilo i na poslovanje njihovih tvornica u BiH koje su u protekoj godini zaposlile 1025 novih radnika, odnosno, gotovo tri radnika svakog dana. To je rezultat novih ugovorenih poslova koji će Preventovu proizvodnju u BiH u ovoj godini povećati za 80 procenata. Riječ je o isporuci autodijelova za Audi A1, Peugeot 308 CC, Passat B7 i monovolumen Volkswagen Touran. „Već dvanaest godina u prosjeku svaki dan kreiramo jedno novo radno mjesto“, ponosno će Hastor. „Ljudi me često pitaju u čemu je tajna, a uvijek odgovaram da nema tajne niti neke čarobne formule. U pitanju je samo rad. Mukotrpan rad, bezgranična produktivnost, trud, nada i stremljenje za nečim većim. Jednostavno, stremljenje ka prosperitetu. Prevent je u BiH prisutan već dvanaest godina i u tim godinama smo svakog dana zapošljavali jednog radnika. To je ono što smo zapisali kao glavni izazov. Dakle da rastemo zapošljavajući nove radnike i da u isto vrijeme u zemlju uvodimo, da ga tako nazovem, industrijski mentalitet.“

Pojašnjavajući na što misli kada kaže industrijski mentalitet, Hastor tvrdi kako je u suštini riječ o veoma jednostavnoj stvari, o tome da ljudi u BiH moraju sami sebe uvjeriti u četiri riječi na kojima je američki predsjednik Obama temeljio svoju kampanju – Da, mi to možemo. „Sve je u našim rukama, na nama Bosancima. Na Balkancima koji žive u ovoj regiji i koji moraju istupiti i glasno reći da se svijet mijenja i da u toj promjeni imamo šansu. Ali imamo šansu samo ako promijenimo svoju svijest i okrenemo se mukotrpnom radu i da nam to postane prioritet. Prevent je prvak u izvozu iz BiH. Prošli smo kroz ogromne izazove kada je u pitanju tranzicija u našoj zemlji. Radili smo ruku pod ruku sa svima koji su bili uključeni u to i gurali smo snažno naše projekte. Znali smo da to moramo raditi, jer niko drugi to nije činio umjesto nas, niko nije htio riskirati umjesto nas. Sve je bilo samo na nama i toga smo bili svjesni. Upustili smo se u taj rizik i krvavim radom smo došli na mjesto na kojem smo sada.“

Kao jedan od svojih najvećih izazova u godinama koje dolaze, Hastor vidi izgradnju Preventa kao jedne od vodećih evropskih bankarskih i trgovačkih korporacija. „Iskreno vjerujem da BiH, ali cijeli ovaj region, imaju potencijala da budu konkurentne, takmičarski nastrojenje zemlje, jer su u odličnoj geostrateškoj poziciji. Međutim, govorit ću samo o onome što mi radimo, dakle, o automobilskoj industriji. Postoji ogroman potencijal u toj oblasti a barijere su uglavnom u našim glavama. Radnici moraju promijeniti svoj način razmišljanja a mi koji vodimo kompanije moramo znati šta je to novi klijent, šta je to nova vrsta potrošača. Moramo sebe tjerati da više radimo, da imamo nove ideje, da kreiramo nova radna mjesta, da osnivamo što više malih kompanija. Ako ovo ne možemo napraviti, iluzorno je očekivati da će neko doći ovdje s idejama i novcem i reći nam ‘Evo, to je ono što trebate raditi’ “, kaže Kenan Hastor, zaključujući: „Sigurno je da će Prevent i dalje ostati u automobilskom sektoru, no radimo na diversifikaciji, ulažemo u proizvode koji nisu isključivo vezani za automobilski sektor. Ulazimo i u trgovinu, to je jedna nova vijest kada je u pitanju naša korporacija. U taj posao krećemo iz Amsterdama, riječ je o commodity tradingu i mislimo da je takav poduhvat veoma interesantan, pogotovo kada je u pitanju tržište istočne Evrope.“