Arhiva članaka objavljenih na Visoko.co.ba

Intervju: Rusmir Hrvić zamjenik direktora AS Jelah – Nema govora o otpuštanju radnika u Vispaku, naprotiv, još ćemo zapošljavati!

altPrivredno društvo AS d.o.o. je osnovano 1995. godine. U početku, osnovna djelatnost društva bila je trgovina na veliko i malo robama široke potrošnje, i naš prodajni asortiman u tom smislu danas obuhvata preko 5.000 artikala. Sjedište društva se nalazi u Jelahu, u savremenom poslovnom objektu površine 10.000 m2. AS d.o.o. djeluje u trgovačkom i proizvodnom sektoru. Trgovački profitni centar se dijeli na trgovinu na veliko i trgovinu na malo i ima svoje prodajne centre u Jelahu, Cazinu, Maglaju, Zavidovićima, Sarajevu i Mostaru. Danas iz tih centara snabdijevamo preko 2.000 kupaca širom BiH. Društvo je veoma uspješno izvelo svoje prve korake na ovom tržišnom segmentu, tj. odlično provelo svoju misiju u sektoru trgovine. Tako, iako relativno mlada kompanija, AS d.o.o. je postao jedan od vodećih trgovačkih preduzeća u BiH, sa godišnjim prometom od preko 76.000.000 KM. AS Jelah je društvo sa respektabilnim organizacijskim i tehničko-tehnološkim ustrojstvom koje od svoga osnivanja ukupan promet povećava u prosjeku 20% godišnje. Potvrda tih značajnih poslovnih rezultatata na području Bosne i Hercegovine jeste i uzastopno svrstavanje AS-a među sto najuspješnijih preduzeća u Bosni i Hercegovini, a na listi „Stotinu najuspješnijih firmi u BiH“ Poslovnih novina iz 2009. godine, AS se nalazi na 29. mjestu. Pored svih poslovnih aktivnosti, AS je kompanija koja prati svjetske poslovne trendove, te se stoga veoma razvijenom strategijom društveno odgovornog preduzeća nametnula kao prepoznatljiva po svojim djelovanjima u sponzorisanju sportskih, kulturnih, humanitarnih i drugih aktivnosti koje se sprovode na području cijele BiH, ali i „matične“ općine Tešanj na čijem je plodnom poslovnom području u 2009. godini AS proglašen najuspješnijim preduzećem.

Značajan ste proizvođač i izvoznik i imate status vodećeg proizvodnog društva ZDK. Čemu dugujete ovaj uspjeh?

Smatram da za naš uspjeh možemo zahvaliti činjenici da smo neprestano pratili svoju misiju i dosljedno i oprezno implementirali planirane strategije u sektoru trgovine. Ponosni smo na to da ni ekonomska kriza nije nešto posebno poremetila naše poslovanje. Definitivno možemo reći da smo jedna od kompanija koja je odigrala pametan ali i hrabar korak u kojem smo krizu iskoristili kao šansu i to danas najbolje pokazuju naši rezultati. Koristimo se raspoloživim metodama menadžmenta i oslanjamo se ponajviše na konkretne činjenice. Kod nas, rezultati istraživanja igraju veliku ulogu prilikom donošenja poslovnih odluka; koristimo naše poslovnice kako bismo prikupili podatke i proveli analize prodaje, pratimo konkurenciju; njihove i naše potencijale i nedostatke i na osnovu indikatora donosimo svoje odluke koje su se, do sada, sve pokazale dobrim.

U osnovi ste trgovinsko preduzeće, otkud interes za pokretanje proizvodnje i to upravo programa keksa?

AS je i ovdje oprezno proveo ekspanziju svojih kapaciteta na pokretanje proizvodnje. Stoga, započeli smo jednostavnim oblikom proizvodnje: šećer kocke i mljevene kafe, te pakovanjem zrnaste i praškaste robe. Za pokretanje vlastite proizvodnje, posebno važan oslonac nam je bila već izgrađena veleprodajna distributivna mreža kao i naše vlastite maloprodajne jedinice. Realno gledajući, naši postignuti rezultati u tom pogledu bili su znatno iznad očekivanja. Nakon što smo opipali puls tržišta u kontekstu sa iskustvima naše već uhodane vlastite proizvodnje, a čije su analize dale veoma pozitivne rezultate, društvo je bilo spremno pokrenuti i smjelije, komplesknije, a samim tim i izazovnije projekte na području proizvodnje hrane. Praćenjem ponude i potražnje na tržištu, uočene su velike mogućnosti u području proizvodnje keksa. Naime, potražnja za ovim proizvodima bilježi permanentan porast tokom nekoliko posljednjih godina što je u neposrednoj korelaciji sa porastom i same kupovne moći stanovništva. Nakon provedenih analiza prodaje, prikupljanja i analize informacija o proizvođačima i uvoznicima, zaključeno je kako je upravo proizvodnja keksa područje u kome će privredno društvo AS, koristeći snagu svog tržišnog potencijala, na pravi način odgovoriti na „zov“ tržišta.

Zadnjih ste godina napravili i najveće korake u širenju poslovanja, čini se da ste vrijeme krize iskoristili za nove šanse?

Da, mi smo u vremenu krize zapravo ciljali na proširenje proizvodnje. Nabavili smo najsavremeniju opremu kapaciteta 250 tona mjesečno i izgradili novi savremeni objekt površine 3500 m2. Kako sada stvari stoje, napravili smo „bum“ na tržištu keksa. Uspijevamo proizvoditi keks visoke kvalitete i istovremeno veoma privlačne cijene. Prodaja naših proizvoda i na domaćem i na inostranom tržištu, te naše analize i njihovi rezultati dokazuju opravdanost ove investicije.

Otkud vaš interes za kupovinu dionica Prehrambene industrije Vispak iz Visokog?

Sudeći prema našim pozicijama i rezultatima, kompanija AS iz Jelaha nesumnjivi je bosanskohercegovački lider u proizvodnji keksa i vafla, kompanija koja u svojoj imovini ima veliko poslovno bogatstvo – jednu od najjačih distributivnih mreža u Bosni i Hercegovini. AS recesijom nije oslabio, nego smo iskoristili recesiju kako bismo ojačali. Vispak se nije snašao u ekonomskoj krizi i izgubio je neke pozicije na tržištu. No, s druge strane, Vispak d.d. je kompanija koja ima tradiciju, ime, i posjeduje neke od najjačih domaćih brendova poput „Zlatne džezve“, „Esspresso“ kafe i sl, a njeni proizvodni procesi su na zavidnom stupnju tehničko-tehnološke razvijenosti. Zbog toga, ovo povezivanje ima za cilj da Vispak d.d. Visoko združen sa AS-om u grupaciju i podstaknut AS-ovom finansijskom snagom vrati ono što je izgubio u prethodnom periodu, te vrati pozicije kod potrošača uz pomoć distributivne mreže kompanije AS. Povezivanjem ove dvije kompanije omogućava se jedinstven nastup svake od pojedinačnih kompanija u grupi, kako na tržištu nabave tako i na tržištu prodaje, a ovim potezom ojačane su pregovaračke pozicije i Vispaka i AS-a u odnosu na njihove pojedinačne mogućnosti.

Vispak nije prvo preduzeće iz Visokog koje ste kupili. U julu 2007. godne kupili ste svoga konkurenta – tvornicu Kent. Kakva su iskustva sa preuzimanjem tog preduzeća?

Da, u julu 2007. godine uspješno smo izvršili kupovinu našeg tadašnjeg najvećeg konkurenta na tržištu, tvornice keksa i vafla Kent Visoko koja je imala 100% strani kapital. Kupovina ove kompanije bila je odličan poslovni potez jer smo tako udvostručili svoje kapacitete, a i s obzirom na prepoznatljivost brenda Kent,  pridobili smo veliki udio na tržištu. Pored Kenta 2008 godine smo akvizirali DD“ Napredak“ Tešanj, tvornicu modne konfekcije koja zapošljava blizu 300 uposlenika i koja u poslijednje vrijeme iskljucivo radi za ino- trziste i to za najpoznate svijetske brendove.

Danas smo, sudeći prema posljednjim istraživanjima nezavisne istraživačke kuće GFK, preduzeće koje sa svojim brandovima Master i Kent zauzima prvo mjesto u segmetnu tvrdih keksova, i to, što je možda malo poznato, ispred proizvođača iz susjedstva Kraša i Bambija, domaćeg Klasa, te ostalih proizvođača. Tako naša današnja proizvodnja keksa iznosi preko 600 tona, a proizvodnja naših prvotnih artikala – kocke, pakovanje zrnaste robe, pakovanje praškaste robe i prerada kafe – prelazi 700 tona mjesečno. Iz ovoga proizilazi da ćemo ove godine preći proizvodnju od 15.000 tona gotovih proizvoda.

Skupština društva Vispaka je održana – kakve promjene se mogu očekivati?

Uzevši u obzir činjenicu da Vispak posjeduje potpuno tehničko-tehnološki usavršene proizvodne kapacitete spremne da se iskoriste za jednu obimnu proizvodnju, ne treba očekivati da će se odigrati neke velike ili značajne promjene u unutrašnjoj organizaciji same proizvodnje ili radne snage Vispaka. Naime, zbog realnog budućeg povećanja obima prodaje, za promjenu možemo očekivati jedino povećanu iskorištenost proizvodnih kapaciteta Vispakovih pogona.

Hoće li biti otpuštanja radnika u Vispaku?

Upravo težnja ka maksimalnoj iskorištenosti proizvodnih kapaciteta Vispaka znači da postojeća radna mjesta ne mogu doći u pitanje. Naprotiv, povećana proizvodnja može rezultirati jedino i samim povećanjem radnih mjesta u Vispakovim proizvodnim pogonima. Dalje, mi ulažemo u ljudski potencijal i mlade kapacitete, stoga je npr. prosječna starost zaposlenika AS-a ispod 35 godina. Stalno ulažemo u usavršavanje svojih zaposlenika edukacijama o radu, seminarima, stručnim konferencijama i sl.

Ono što uvijek volimo dodatno napomenuti jeste činjenica da je za nas jedna od najvažnijih grupacijskih vrijednosti pravovremena isplata plaća i naknada zaposlenicima, uz istovremenu isplatu svih poreza i doprinosa koji iz toga proizilaze. To je zlatno pravilo grupacije koje se jednostavno ne smije kršiti.

Za visoko.co.ba okvirno predstavite Vašu strategiju za naredni period.

Naš cilj je da u narednih pet do sedam godina narednih 5 do 7 godina postanemo jedan od pet najvećih proizvođača konditorskih proizvoda u Jugoistočnoj Evropi; želimo da širimo svoje proizvodne pogone, kao i paletu proizvoda, pa samim tim i povećamo smještajni kapacitet skladišta, obogatimo vozni park i sl… Stvari koje idu jedna za drugom. Da bismo se postavili u ovom periodu tamo gdje smo planirali, moramo da stalno radimo u pravcima koji podrazumijevaju stalni rad na provjeri i poboljšanju kvaliteta proizvoda, povećanje fizičkog obima postojećeg proizvodnog programa kao i proširenje proizvodnih kapaciteta u proizvodnji, očuvanje i poboljšavanje odnosa u distribucijskim mrežama, ali svakako i zapošljavanje stručnih, kvalificiranih i kompetentnih mladih snaga koje će nam omogućiti da sve ovo zamišljeno i postignemo. Planiramo uspostavljati i saradnju sa naučnim i stručnim institucijama iz oblasti prehrambene tehnologije u zemlji i inostranstvu, te povećavati naš izvoz jačanjem prodajne  mreže i marketing funkcija. Svakako se planiramo ozbiljnije posvetiti i promociji i marketingu, naravno uz konkurentne cijene i održavanje kvaliteta proizvoda za naše postojeće i buduće kupce.