Arhiva članaka objavljenih na Visoko.co.ba

ANALIZA RUKOMETNE INTERNET STVARNOSTI: OD TASTATURE DO MOTIKE

Preuzeto sa www.balkan-handball.com
Tekst napisao: Gavrilo Pujkić

Da uspesi reprezentacije umnogome odreduju popularnost jednog sporta u to smo se sto puta uverili. To se može videti i po razvijenosti internet “rukometnog” sektora u pojedinim ex-Yu državama. Ipak, to ne opravdava ljude zaposlene u rukometnim klubovima i organizacijama, koji nedostatkom razumevanja za postojanjem internet prezentacija, u samom početku ubijaju ideju i istinu o PR-u i marketingu, kao ključnim aktivnostima koje “proizvode” finansijska sredstva klubovima za normalno funkcionisanje. Internet prezentacija je osnovni način da jedan klub predstavi sebe, svoju istoriju, igrače, okupi navijače na jednom mestu i iskaže svoj vizuelni identitet u vidu logotipa, maskote, himne, itd. XXI. vek je doba informacija na bazi kojih kažemo za nekoga da je “dobar” ili “loš”. Nažalost, to pogotovo u Srbiji, Crnoj Gori i Makedoniji nije shvaćeno.


Krenimo od Srbije. Zemlja od skoro 10 miliona stanovnika, gotovo da nema ozbiljan rukometni sajt. Sliku je popravila prezentacija RSS-a (Rukometni Savez Srbije), koja je ažurna, solidnog dizajna i pruža pregled rezultata i administrativnih odluka ligaških komesara. U svakom slučaju, pohvalno. Što se tiče klupskih sajtova, situacija je katastrofalna. RK “Crvena zvezda” ima prezentaciju već par godina, ali dosta neažurnu i dizajnerski skromnu. U svakom slučaju, ispod nivoa i renomea kluba koji ima najviše navijača na Balkanu. Prezentacija “Partizan Si&Si” je u izradi već mesecima, što je stvarno neshvatljivo. Nadu daje prezentacija “Jugovića” iz Kaća, koja pruža veoma lep prikaz istorije kluba, najvećih uspeha i trenutnog stanja. RK “Sintelon” ima noviju prezentaciju, grafički dobro postavljenu, ali slabo ažuriranu. Sve u svemu, malo za jedan prvoligaški karavan. Na sramotu ide činjenica da pojedini klubovi nemaju ni e-mail adrese!? Da pare nisu jedino što pokreće sve(s)t uverava nas prezentacija drugoligaša “Studentskog grada” koja je veoma afirmativna i delom posvećena rukometu u mladim kategorijama.


Kod žena je situacija još gora. Gotovo da ne postoje sajtovi ženskih rukometnih klubova u Srbiji. Finalista Celendž Kupa, “Naisa” iz Niša ima statičku prezentaciju(nema nikakvih promena) na kojoj nema vesti, samo nekoliko slika rukometašica i Uprave kluba.


Crna Gora, takode ne može da se pohvali svojim internet prezentacijama. Stranica rukometnog Saveza je korektno odradena sa vestima iz ligaških takmičenja i administrativnim odlukama. Pored Saveza, sajt jedino ima ženska ekipa “Buducnosti”. Sve u svemu, dva rukometna sajta u jednoj državi!?


Makedonija isto tako, kreće se između dva i tri sajta na nivou čitave države!? Sajt nacionalnog Saveza je s vremena na vreme u funkciji, loš, bez ikakvih relevantnih informacija. Odličan sajt na makedonskom i engleskom ima “Kometal Ðorče Petrov” koji je pravi evropski klub. Imponuje i forum ovog kluba, koji je najjači u regionu i skuplja rukometne zaljubljenike iz čitave Evrope.


Bosna i Hercegovina je u ovom segmentu daleko razvijenija od svojih suseda. Kvalitetna prezentacija rukometnog Saveza, odlične prezentacije “Bosne” iz Sarajeva, “Bosne” iz Visokog i “Izviđača” iz Ljubuškog, potvrduju da je reč o ozbiljno organizovanim klubovima sa kvalitetnim kadrovima.


Hrvatska je rukometna država po evropskim merilima. Ekspanziju rukometa u ovoj primorskoj zemlji prati i internet razvoj. Prezentacije imaju gotovi svi klubovi u prvoligaškom društvu i iznenađujuće, puno manjih, lokalnih klubova koji se na taj način žele promovisati i staviti do znanja da i u manjim sredinama živi rukomet. Postoje i specijalizovani trenerski sajtovi, pa i udruženja sudija. Po informativnosti, Izdvaja se prezentacija “Hrvatskog rukometnog portala”(hr-rukomet.hr).To svakako hrabri i daje model koji treba pratiti.


Slovenija je odavno razvila svoju internet rukometnu mrežu. Prezentacija najboljeg kluba u regionu “Celja Pivivarne Laško” ove godine “slavi” deset godina. Svi klubovi koji iole nešto znače na rukometnoj sceni imaju solidne web prezentacije. Poslednji primer, da je RK “Gorenje” prenosilo finalni turnir Kupa Slovenije direktno, u tekstualnom formatu, dovoljno govori o poštovanju prema navijačima i svesti o tome da prava informacija u pravo vreme daje najbolju sliku o jednoj organizaciji.


I za kraj, napraviti internet prezentaciju nije nikakav bauk. Treba vam nedelju dana. Ulaganje od par stotina Eura je smešna suma, ako se pametno sagleda šta se time dobija u budućnosti. Nemojte čekati privatizaciju, Zakone, već sami postavite vaš klub na noge. Prezentacija vam služi da biste predstavili svoj klub u najboljem mogućem svetlu. Više ne zavisite od regionalnih dopisnika koji će napisati ili neće napisati par rečenica o vama na stranicama sportske štampe. Sami kreirate sliku o vašem klubu. Omogućavate partnerima da lakše dođu do vas. Medijima ste dostupni 24 časa dnevno. Dobra prezentacija je još jedan vid reklame za vaše sponzore. Dobro posećen sajt “zarađuje” novac! Dobijate lojalne navijače koji cene transparetnost koju ispoljavate. Postavljate temelje za pravljenje brenda kroz afirmisanje vizije kluba, logotip, maskotu, himnu, istoriju kluba, itd. Popularnost kluba dovodi klince na prvi trening…


Stavite sve to na vagu i izmerite. Videćete, prevagnuće internet kao nužnost i potreba savremenog doba…